matematika  8.  ročník

V letošním školním roce bylo první pololetí věnované práci se vzorci - výpočty délek stran v pravoúhlém trojúhelníku pomocí Pythagorovy (nutná znalost pojmenování jednotlivých stran pravoúhlého trojúhelníku odvěsny, přepona)

                                                                                                 - výpočet obvodu a obsahu kruhu, délky kružnice, objemu a povrchu válce ( zavedení Ludolfova čísla s hodnotou 3,14 nebo 22/7)

Od ledna jsme se začali seznamovat se základními pojmy z algebry - mocnina, výraz, jednočlen, mnohočlen i s pravidly pro počítání s nimi. Tyto dovednosti pak žáci využívají při řešení lineárních rovnic. S většími problémy se setkáváme při řešení slovních úloh pomocí lineárních rovnic. Žáci si musejí po uvědomělém přečtení přehledně zapsat důležité informace pro výpočet, vyjádřit pomocí neznámé vzájemné vztahy jednotlivých veličin a z nich potom požadovanou rovnici. Nejčastější chyby - nepozorné přečtení zadání (řešení je potom neúplné nebo neodpovídá požadavkům autorů)

                                                               - chybná logická úvaha (použití nevhodného postupu výpočtu)

                                                               - velmi časté numerické chyby ( velké potíže žákům způsobuje neznalost násobilky, nejistí jsou v počítání se zápornými čísly a velmi často  chybují v písemném násobení a dělení, což ve svém důsledku vede k chybným závěrům)

                                                              - grafická úprava všech písemností ( žák po sobě nepřečte zapsané hodnoty)

 

 

Ve čtvrtém čtvrtletí se seznámíme se základní definicí lineární funkce, naučíme se rozlišovat funkci rostoucí, klesající a konstantní, zopakujeme si postup při konstrukci grafu. Žáci by měli dokázat zapsat pomocí matematického předpisu situace z běžného života ( př. na kolik kilometrů vystačí autu 60l nafty při průměrné spotřebě 5,5l na 100 kilometrů y = 60 - 5,5x ).

Dále se budeme zabývat složitějšími konstrukčními úlohami ( je nutné zopakovat si základní vlastnosti a názvosloví základních geometrických obrazců, se kterými se žáci postupně seznamovali v předchozích ročnících - výška, těžnice, střední příčka, poloměr, průměr,.. i matematické symboly pro zápis přímky, kružnice, úhlu, průsečíku, rovnoběžky,....). K úspěšnému řešení těchto úloh je zapotřebí, aby měli žáci potřebné pomůcky (pravítko s ryskou, úhloměr, vhodné tužky, funkční kružítko, mazací gumu)

V závěru školního roku se ještě žáci seznámí se základními pojmy z oblasti statistiky.

 

Do závěrečného finiše přeji všem hodně sil, u žáků bych ocenila poctivější přístup k pravidelné přípravě do hodin. Matematika základní školy tvoří základ matematiky a logického myšlení nejen pro další studium, ale i pro běžný život.